Cost-Free Policy and the Pursuit of Quality Education: An Exploratory Study in Islamic Secondary Education

Authors

  •   Muhtadin   Institut PTIQ Jakarta, Pusat Pengembangan Kompetensi SDM, Kementerian Agama Republik Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35719/jier.v6i3.516

  Keywords:

Cost-Free Policy, BOS Funds, Quality Education, Islamic Secondary Education, Participatory Governance

Abstract

This study explores the implementation of cost-free education policies in Islamic secondary schools, with a focus on how such policies contribute to the pursuit of quality education. Rooted in the national initiative to improve educational access and equity, the research specifically examines the management of School Operational Assistance (Bantuan Operasional Sekolah/ BOS) funds in a religious education setting. Using a qualitative exploratory design, data were gathered through observations, in-depth interviews, and document analysis. Findings reveal that BOS fund management is marked by participatory planning, accountable execution, and digital-based transparency. The leadership of school principals proves instrumental in aligning budget use with educational priorities and stakeholder engagement. Despite limited funding, these mechanisms have led to notable improvements in educational service delivery. The study contributes to the discourse on educational policy by highlighting the role of governance and community involvement in maximizing the impact of cost-free education initiatives.

Penelitian ini mengeksplorasi implementasi kebijakan pendidikan tanpa biaya pada jenjang pendidikan menengah Islam, dengan fokus pada kontribusi kebijakan tersebut terhadap peningkatan mutu pendidikan. Kebijakan ini merupakan bagian dari inisiatif nasional untuk memperluas akses dan pemerataan pendidikan, yang dalam konteks ini dikaji melalui pengelolaan dana Bantuan Operasional Sekolah (BOS) di lingkungan pendidikan keagamaan. Dengan menggunakan desain eksploratif kualitatif, data dikumpulkan melalui observasi, wawancara mendalam, dan studi dokumentasi. Temuan menunjukkan bahwa pengelolaan dana BOS dilakukan melalui perencanaan partisipatif, pelaksanaan yang akuntabel, dan transparansi berbasis digital. Kepemimpinan kepala madrasah memainkan peran kunci dalam menyelaraskan penggunaan anggaran dengan prioritas pendidikan serta membangun keterlibatan para pemangku kepentingan. Meskipun dana terbatas, mekanisme ini terbukti mampu meningkatkan kualitas layanan pendidikan. Studi ini memberikan kontribusi pada wacana kebijakan pendidikan dengan menekankan pentingnya tata kelola dan partisipasi masyarakat dalam mengoptimalkan dampak dari kebijakan pendidikan tanpa biaya. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

A’la Al-Maududi, A. (1966). Towards understanding Islam. Islamic Publication LTD, Lahore-Dacca.

Achjar, K. A. H., Rusliyadi, M., Zaenurrosyid, A., Rumata, N. A., Nirwana, I., & Abadi, A. (2023). Metode penelitian kualitatif: Panduan praktis untuk analisis data kualitatif dan studi kasus. PT. Sonpedia Publishing Indonesia. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=yp7NEAAAQBAJ.

Agung, I., & Rumtini. (2010). Civil society dan pendidikan karakter bangsa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16, 167.

Al Haddar, G., Kusumawati, I., Sa’adah, U., Siahaan, T. M., Efendi, R., & Hakim, A. R. (2023). Metodologi penelitian dalam pendidikan. Get Press Indonesia. https://www.researchgate.net/.

Al-Mawardi, I. (2016). Ahkam Sulthaniyah: Sistem pemerintahan Khilafah Islam. Qisthi Press. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=NuNxDQAAQBAJ.

Amri, S. (2013). Pengembangan & model pembelajaran dalam kurikulum. PT. Prestasi Pustakarya.

Andriani, A. D., Awaludin, R., Muzaki, I. A., Pajarianto, H., Himawan, I. S., Latif, I. N. A., Nugroho, R. S., & Imaduddin, M. (2022). Pendidikan agama Islam di era disrupsi. Tohar Media. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=zy2IEAAAQBAJ.

Apandi, I. (2019). Kepala sekolah kreatif dan inovatif di era revolusi industri 4.0. Samudra Biru. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=HM3GEAAAQBAJ.

Asmuri, A., Darimus, D., & Putra, J. S. (2024). Kebijakan pendidikan Islam di sekolah. Journal of Social and Economics Research, 6(2), 507–520.

de Gayardon, A. (2017). Free higher education: Mistaking equality and equity. International Higher Education, 91, 12–13.

Dewantara, K. H. (1967). Ki Hadjar Dewantara. Jogjakarta: Majelis Leluhur Taman Siswa. https://www.academia.edu/download/56497137/.

Dewey, J. (2024). Introduction: Dewey’s vision in democracy and education. In N. Tampio (Ed.), Democracy and education (pp. xv–lvi). Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/dewe21010-003

Earle, A., Milovantseva, N., & Heymann, J. (2018). Is free pre-primary education associated with increased primary school completion? A global study. ICEP, 12, 13.

Faizin, I. (2020). Lembaga pendidikan pesantren dan tantangan global. Madaniyah, 10(1), 89–116.

Falah, A. I., & Hadna, A. H. (2022). Problematika pendidikan masa pandemi di Indonesia pada daerah 3-T (Terluar, tertinggal, dan terdepan). Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(2), 164–185.

Fitriyah, W., & Muali, C. (2018). Eksistensi pesantren dalam pembentukan kepribadian santri. Palapa, 6(2), 155–173.

Hadi, S., Wibawa, S., Al Masjid, A., Macaryus, S., Setyawan, A. D., Haza, Z. F., Widiastuti, R., & Astuti, N. D. (2024). Berjiwa merdeka di tengah pusaran arus zaman. https://www.researchgate.net/profile/Syamsul-Hadi-3/.

Halim, A. (2018). Mengelola bantuan operasional sekolah dengan baik. Jakad Media Publishing. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=zXPYDwAAQBAJ.

Hallaq, W. B. (2018). Restating orientalism: A critique of modern knowledge. Columbia University Press.

Hambali, Muh., & Muallimin. (2020). Manajemen pendidikan Islam kontemporer. IRCISOD. https://digilib.uinkhas.ac.id/1045/.

Hanum, F. (2015). Evaluasi penegerian madrasah. Al-Qalam, 21(2), 235–246.

Hidayat, A., & Machali, I. (2012). Pengelolaan pendidikan: Konsep, prinsip, dan aplikasi dalam mengelola sekolah dan madrasah. Kaukaba. https://digilib.uinsgd.ac.id/30324/1/.

Hutabarat, B. A. (2024). Implementasi Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2021 tentang Petunjuk Teknis Bantuan Operasional Sekolah Reguler di SMA 8 Negeri Medan [PhD thesis, Universitas Medan Area]. https://repositori.uma.ac.id/.

Idris, M. (2020). Orientasi pendidikan Islam. Deepublish. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=lvhZEQAAQBAJ.

Jasser, A. (2008). Maqasid al-Shariah as philosophy of Islamic law: A systems approach. International Institute of Islamic Thought.

Kholik, M. (2025). Politik pendidikan Islam. AE Publishing. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=hChAEQAAQBAJ.

Khomaeny, E. F. F. (2019). Islam dan IPTEKS: (Al-Islam dan Kemuhammadiyahan III). Edu Publisher. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=kbOLDwAAQBAJ.

Kirk, J., & Miller, M. L. (1986). Reliability and validity in qualitative research (Vol. 1). Sage. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=YDFZlq_KM88C.

Kuswandi, I. (2019). Akhlaq education conception of Ibn Miskawaih and al-Ghazali and its relevancy to the philosophy of Muhammadiyah pesantren. Proceeding of International Conference on Islamic Education (ICIED), 4(1), 186–197.

Langgulung, H. (1991). Asas-asas pendidikan Islam. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=2oA9aWlNeooC.

Mastuhu, M. (1999). Memberdayakan sistem pendidikan Islam (2nd ed.). Logos Wacana Ilmu.

Masturi, A. (2025). Dakwah perkotaan dan kemajemukan agama. Publica Indonesia Utama. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=QPJlEQAAQBAJ.

Moleong, L. (2010). Metode penelitian. Rineka Cipta. http://repository.um-surabaya.ac.id/6246/4/BAB_III.pdf

Mughal, J. R. (2011). Islamic perspective of administration of justice in early periods. SSRN. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1948004

Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=IRpvEAAAQBAJ.

Nata, H. A. (2012). Manajemen pendidikan: Mengatasi kelemahan pendidikan Islam di Indonesia. Kencana. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=9-RNDwAAQBAJ.

Partiwi, L. A. (2022). GREGET SUMADULUR: Esai-esai pendidikan (Vol. 1). Jejak Pustaka. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=JZKkEAAAQBAJ.

Pegawai yang diangkat oleh KPA. (2019). PPK (Pejabat Pembuat Komitmen) [Personal communication].

Pidarta, M. (2009). Landasan kependidikan. PT. Rineka Cipta.

Prasetyo, E. (2020). Pembangunan pendidikan dengan pendekatan bottom-up dalam. In Menatap Wajah Pendidikan Indonesia di Era 4.0: A Book Chapter of Indonesian Lecturer Associations (Vol. 1).

Prasetyo, W. (2009). Orang miskin dilarang sekolah: Mimpi-mimpi tak terjamah. https://cir.nii.ac.jp/crid/1130282269439462784

Prima, T., & Mardiyah, U. (2025). Penyelarasan rencana biaya dengan sumber pendanaan organisasi pendidikan Islam. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 3(3), 137–154.

Putri, D. A. (2019). Evaluasi kebijakan wajib belajar dua belas tahun di Dinas Pendidikan Kota Bekasi [Undergraduate thesis, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta]. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/49528

Rukmana, F. A. (2024). Menakar inklusifitas di Indonesia. Guepedia. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=B5IYEQAAQBAJ.

Santoso, T. (2022). Etika bisnis. In Etika Bisnis. Pustaka Saga. https://repository.petra.ac.id/19959/

Sari, D. W., & Khoiri, Q. (2023). Pendidikan untuk semua: Studi pada kebijakan wajib belajar 9 tahun. Journal on Education, 5(3), 9441–9450.

Sumar, W. T., & Prasetijo, Z. J. D. (2024). Kebijakan pemerintah daerah dalam pembiayaan pendidikan. Deepublish. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=x6A9EQAAQBAJ.

Sunaryo, A. Y. (2017). Pengaruh kepemimpinan guru di kelas dan metode guru mengajar terhadap prestasi belajar peserta didik [PhD thesis, Institut PTIQ Jakarta]. https://repository.ptiq.ac.id/id/eprint/236/

Supriadi, D. (2006). Satuan biaya pendidikan dasar dan menengah.

Tilaar, H. A. R. (2000). Paradigma baru pendidikan nasional. Rineka Cipta.

Trimarco, P. (1998). The Cambridge International Dictionary of English. Dictionaries: Journal of the Dictionary Society of North America, 19(1), 254–257.

Umuri, Z. (2010). Bukan guru Oemar Bakrie: Menjadi guru cerdas finansial. PT Gramedia Pustaka Utama. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=9udwlfLP3zAC.

Veza, I. (2016). Jurus cepat & mudah kuasai 10 bahasa asing internasional. SAUFA. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=0HNWEAAAQBAJ.

Waruwu, Y., Rahmadani, D., Idrus, I., & Kartiko, A. (2022). Manajemen keuangan dalam meningkatkan mutu pendidikan. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 5(3), 440–450.

Wekke, I. S., Rahmawati, D., Pratama, A. I., Inayah, S., Lahagu, A., Haetami, S., & Dewi, A. E. R. (2024). Manajemen pendidikan. Pustaka Inspirasi Minang.

Yati, S. (2019). Fungsi komite sekolah dalam manajemen pembiayaan di MAN 4 Jakarta [Master’s thesis, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta]. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/45412

Zamjani, I., Herlinawati, H., Perdana, N. S., Widiputera, F., & Azizah, S. N. (2020). Pendanaan pendidikan dasar dan menengah pada satuan pendidikan formal. Pusat Penelitian Kebijakan. https://repositori.kemendikdasmen.go.id/21918/1/035__Pendanaan.

Zuhdi, M. (2010). Kebijakan al-Makmun tentang pendidikan. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/6258

Zuriah, N. (2015). Peneguhan jati diri bangsa dan karakter keindonesiaan melalui pendidikan kewarganegaraan di era globalisasi. Penguatan Komitmen Akademik Dalam, 314.

Downloads

Published

06-08-2025

How to Cite

Muhtadin. “Cost-Free Policy and the Pursuit of Quality Education: An Exploratory Study in Islamic Secondary Education”. Journal of Islamic Education Research 6, no. 3 (August 6, 2025): 353–366. Accessed October 16, 2025. https://jier.uinkhas.ac.id/index.php/jier/article/view/516.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.