Enhancing Educational Excellence: Elevating Learning Quality Through Podcast-Based Arts Performances in Pesantren

Authors

  •   Umar Manshur  Universitas Nurul Jadid, Probolinggo, Indonesia,  Indonesia
  •   Nurul Makiyah  Universitas Nurul Jadid, Probolinggo, Indonesia ,  Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35719/jier.v5i1.371
 

Keywords:

Educational Excellence, Learning Quality, Podcast-Based Arts, Pesantren

Abstract

This research uses a qualitative case study approach to analyze the use of podcast-based arts performances in improving the quality of Arabic language learning for students. Data collection was carried out through interviews, observation and documentation. Data analysis involves collecting, reducing, presenting, and drawing conclusions. The research results show the effectiveness of podcast arts performances in improving students' Arabic language skills and creating a creative learning atmosphere. Implementation involves planning, implementing, and evaluating the program. The research implications suggest that podcast-based arts performances can effectively improve Arabic language skills among Islamic boarding school students. Recommendations are given to educational institutions to consider integrating podcast-based arts performances to increase the effectiveness of Arabic language learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, M., & Nasution, D. P. (2018). Analisis Kualitatif Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Yang Diberi Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Gantang, 3(3), 83–95.

Akla. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab Antara Harapan Dan Kenyataan. Jurnal An-Nabighoh, 19(2), 175–193.

Enas, E., & Noviana, R. L. (2022). Quality Improvement As A Strategy to Build Pesantren’s Brand Credibility. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(1), 529–538. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i1.1583

Fahrurrozi, A. (2014). Pembelajaran Bahasa Arab: Problematika dan Solusinya. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasanaa, 1(2), 161–180.

Harapan, E., & Ahmad, S. (2022). Komunikasi antarpribadi: Perilaku insani dalam organisasi pendidikan. In PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.

Hasanah, U., & Deiniatur, M. (2019). Membangun Budaya Membaca Pada Anak Usia Dini Di Era Digital. At-Tajdid, 3(1), 10–24.

Hendra, Afriyadi, H., Tanwir, Hayati, N., Supardi, Laila, S. N., … Asyhar. (2023). MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS DIGITAL (Teori & Praktik). In PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Khofifah, N. (2023). Interview.

Kustiawan, W., Sawitri, A., Alfina, S., Andrehadi, A., & Afrianyah, S. (2022). Radio Sebagai Media Komunikasi: Studi Kasus Radio Citra Ayu Senada FM. JIKEM: Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen, 2(2), 2922–2928.

Lubis, A. A. (2015). Konsep Strategi Belajar Mengajar Bahasa Arab. Darul Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 1(2), 201–216.

Mabrur, M. (2023). Interview.

Mardiyah, S. faizatul. (2023). Interview.

Maspuroh, U., Nurhasanah, E., Nugraha Syafroni, R., & Herlina Sugiarti, D. (2022). IMPLEMENTASI LITERASI DIGITAL DALAM KETERAMPILAN BERBICARA MELALUI SINIAR UNTUK MEMBENTUK PERSONAL BRANDING SISWA SMA NEGERI 1 TELUKJAMBE DAN SMA NEGERI 1 MAJALAYA KABUPATEN KARAWANG. Journal of Syntax Literate, 7(2), 2378–2390.

Muhith, A., Astutik, A., & Mukarromah, L. (2023). Anger Management in Building Service Quality in Early Childhood Education Institutions. Jurnal Obsesi?: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5460–5468. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.4158

Mundiri, A., & Jannah, F. (2021). Quality Assurance of Education in Senior High School during Covid-19 Pandemic. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 13(3), 2203–2212.

Mushoffan, S. (2023). Interview.

Mustofa, A., & Hasan, M. A. K. (2023). Peran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam di Ma’had Aly Ar-Rasyid Wonogiri: Tinjauan Terhadap Pembelajaran Bahasa Arab sebagai Media Akses Ilmu Agama. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 88–94.

Nurhayati, A. S. (2016). Peran Media Jejaring Sosial Dalam Pembelajaran Abad 21. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru, 1–9(November), 621–631.

Rahayu, P., & Trisnawati, N. (2022). Strategi Humas di SMK IPIEMS Surabaya Dalam Meningkatkan Citra dan Kepercayaan Publik Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 10(2021), 124–139.

Ria, H. Z., & Mukhibat, M. (2021). Strategi Diferensiasi Dalam Pengembangan Madrasah Inspiratif Di Man 2 Ponorogo. Edukasia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 175–188.

Ridlo, U. (2015). Bahasa Arab dalam pusaran arus globalisasi: Antara pesismisme dan optimisme. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 1(1), 210–226.

Rozi, F., El Iq Bali, M. M., Firdaus, S., Wijaya, M., Al Mursyidi, R. A., Haqiki, M. W., & Abidin, Z. (2020). Learning management; identifying learning styles of language learners in madrasah. Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, (August), 3783–3790.

Setiawati, Y. H., Sa’diyah, H., & Hidayati, Y. (2023). Career Management in Building Teacher Professional Performance. Jurnal Obsesi?: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3387–3394. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4156

Shomad, S. (2023). Interview.

Sobri, A. Y. (2017). Manajemen Pendidikan Karakter Berbasis Religi di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 24(1), 18–25.

Sole, F. B., & Anggraeni, D. M. (2018). Inovasi Pembelajaran Elektronik dan Tantangan Guru Abad 21. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 2(1), 10–18. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v2i1.79

Syafii, A. M. (2019). Manajemen Pengembangan Sumber Daya Manusia di Pondok Pesantren Modern Nurul Iman Parung Bogor.

Syamsuri, A. S. (2021). Pendidikan Guru dan Pembelajaran. In Nas Media Pustaka.

Tolinggi, S. O. R. (2020). Model Pembelajaran Bahasa Arab di Pesantren Salafi dan Khalafi: Studi Pebandingan terhadap Pesantren Salafiyah Syafi’yah Pohuwato dan Pesantren Hubolo Tapa. Al-Lisan: Jurnal Bahasa (E-Journal), 5(1), 64–95.

Wahed, A. (2023). Interview.

Wahyuningsih, S. P., Budiman, M. A., & Sari, V. P. (2022). Analisis Manfaat Penggunaan Youtube sebagai Media Pembelajaran Online Bahasa Inggris Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Praniti: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 2(2), 1–7.

Widyawati, E. R., & Sukadari, S. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Alat Pembelajaran Kekinian bagi Guru Profesional IPS dalam Penerapan Pendidikan Karakter Menyongsong Era Society 5.0. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 10(1), 215–225.

Yasa, A., Suswanta, S., Rafi, M., Rahmanto, F., Setiawan, D., & Iqbal Fadhlurrohman, M. (2021). Penguatan Reformasi Birokrasi Menuju Era Society 5.0 di Indonesia. Nakhoda: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 20(1), 27–42. https://doi.org/10.35967/njip.v20i1.139

Zainuri, M. (2021). Perkembangan Bahasa Arab Di Indonesia. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 60–69. https://doi.org/10.51339/muhad.v3i1.302

Zamroni, Z., Wahid, A. H., Muali, C., & Sumarhum, S. M. F. (2023). The Effect of Total Quality Service with E-Bekal on Customer Satisfaction. TEM Journal, 12(1), 351–356. https://doi.org/10.18421/TEM121-44

Zamroni, Amir, & Saleha, L. (2021). Pengelolaan APE Berbahan Limbah untuk Meningkatkan Kecerdasan Kognitif Anak. Jurnal Obsesi?: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1382–1395. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.763

Zamroni, Baharun, H., & Rohmawati, E. F. (2022). Strengthening Madrasah Literacy Through Change Management Tyagi â€TM S Model. El-Buhuth, 4(2), 201–213.

Welch, Kathleen E. Electric Rhetoric: Classical Rhetoric, Oralism and a New Literacy. Cambridge: MIT Press, 1999. netLibrary e-book.

Wells, Ida B. "Lynch Law in All Its Phases." In With Pen and Voice: A critical anthology of nineteenth-century African-American women, edited by Shirley Wilson Logan, 80-99. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1995.

Downloads

Published

06-01-2024

How to Cite

Manshur, Umar, and Nurul Makiyah. “Enhancing Educational Excellence: Elevating Learning Quality Through Podcast-Based Arts Performances in Pesantren”. Journal of Islamic Education Research 5, no. 1 (January 6, 2024): 1–12. Accessed December 19, 2024. https://jier.uinkhas.ac.id/index.php/jier/article/view/371.