The Relevance of Qur’anic-Based Learning in Enhancing Ethics in Vocational Technical Education: A Thematic Analysis of the Concept of Al-Ba?ar in the Qur’an

DOI:
https://doi.org/10.35719/jier.v6i3.515Keywords:
Al-Baṣar, Zikr, Qur’anic Ethics, Values-Based Vocational Education, Thematic InterpretationAbstract
This study explores the relevance of the Qur’anic concept of al-Ba?ar, which encompasses moral and cognitive functions beyond sensory vision, as a reflective pedagogical framework in vocational technical education. Addressing a gap in prior research that rarely operationalizes specific Qur’anic concepts for vocational contexts, this study employs a library research design using a thematic interpretation (tafsir maudhu’i) approach. Data were drawn from selected Qur’anic verses containing the concept of al-Ba?ar, analyzed through classical and contemporary exegesis, and synthesized with educational ethics literature. The findings reveal that al-Ba?ar functions as an integrated perceptual system activated by zikr, enabling value-based technical decision-making. This conceptual integration offers a novel Qur’anic-based learning model to cultivate ethically grounded, socially responsive, and spiritually conscious vocational competencies.
Penelitian ini mengkaji relevansi konsep al-Ba?ar dalam Al-Qur’an, yang mencakup fungsi moral dan kognitif melampaui penglihatan inderawi, sebagai kerangka pedagogi reflektif dalam pendidikan teknik vokasional. Menjawab kesenjangan penelitian terdahulu yang jarang mengoperasionalkan konsep Qur’ani secara spesifik untuk konteks vokasional, kajian ini menggunakan metode studi pustaka dengan pendekatan tafsir tematik (tafsir maudhu’i). Data diambil dari ayat-ayat terpilih yang mengandung konsep al-Ba?ar, dianalisis melalui tafsir klasik dan kontemporer, serta disintesiskan dengan literatur etika pendidikan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa al-Ba?ar berfungsi sebagai sistem persepsi terintegrasi yang diaktifkan oleh zikr, sehingga memungkinkan pengambilan keputusan teknis berbasis nilai. Integrasi konseptual ini menawarkan model pembelajaran berbasis Qur’ani yang baru untuk membentuk kompetensi vokasional yang etis, tanggap sosial, dan sadar spiritual.
Downloads
References
Akbari, A., Mirshahi, A., Mehravar, F., Rozveh, A. K., & Nasrabadi, A. N. (2025). Investigating the Impact of Scenario?Based Moral Concepts Training on the Professional Moral Courage of Nursing Students: A Protocol for a Randomized Controlled Trial. Health Science Reports, 8(7), e71021. https://doi.org/10.1002/hsr2.71021
Alfirevi?, N., Poto?an, V., & Nedelko, Z. (2021). Students’ values, professional socialization and the mental gap of corporate social responsibility perceptions. Plos one, 16(12), e0261653. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0261653
Astuti, M., Siregar, W. L., Maiyana, E., Jalius, N., & Refdinal, R. (2024). Kontribusi Pragmatisme pada Pendidikan Vokasional di Era Digital. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 10(1), 1–8. https://doi.org/10.24036/jtev.v10i1.126108
Cristofaro, M., Giardino, P. L., Malizia, A. P., & Mastrogiorgio, A. (2022). Affect and cognition in managerial decision making: A systematic literature review of neuroscience evidence. Frontiers in Psychology, 13, 762993. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.762993
Direktorat Akademik Pendidikan Tinggi Vokasi. (2022). Panduan Penyusunan Kurikulum Pendidikan Tinggi Vokasi Edisi Kedua. Direktorat Akademik Pendidikan Tinggi Vokasi Direktorat Jenderal Pendidikan Vokasi Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Eskandar, (2024), Vocational Education Curriculum Development Policy Competency-Based at Institute of Home Affairs Governance, Jurnal Kebijakan Pemerintahan, 3 (1), 26-42. https://doi.org/10.33701/jkp.v7i2.4723
Goleman, D. (2024). Emotional Intelligence, Kecerdasan Emosional. Gramedia Pustaka Utama.
Hana, H., Arpianto, Y., Erdani, I. Y., Hanna, R. N., & Wuryani, M. (2024). Manajemen Pendidikan Vokasi dan Manajemen Pelatihan Keterampilan (1st ed.). CV Adanu Abimata.
Kosasih, A., Supriyadi, T., Firmansyah, M. I., & Rahminawati, N. (2022). Higher-order thinking skills in primary school. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 9(1), 56-76. https://www.jstor.org/stable/48710289
Muslim Media. (2017). Al-Qur’an dan Tafsir. Jabal Bandung.
Parpatih, S. (2025). Pendidikan Karakter dalam Al-Quran: Membangun Generasi Berakhlak Mulia. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Pendidikan, 4(1), 176–189. https://doi.org/10.55606/jurripen.v4i1.4336
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 53 Tahun 2023 Tentang Penjaminan Mutu Pendidikan Tinggi, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia 1 (2023). https://peraturan.bpk.go.id/Details/265158/permendikbudriset-no-53-tahun-2023
Pratiwi, A. (2015). Hubungan Konsep Al-Sam’, Al-Bhasar, Al-Fu’ad, dan Al-Qalb dalam Al-Qur’an dan Implikasinya Terhadap Pengembangan Teori Pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Universitas Pendidikan Indonesia
Priyono, B., Ulya, F. H., Pramono, S. E., Khalid, M., & Mahmud, A. (2023). Pendidikan Karakter pada Pendidikan Tinggi Vokasi?: Studi Literatur. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 169–173. https://proceeding.unnes.ac.id/snpasca/article/view/2115
Rif’ah, Himmatur. (2021). Penafsiran Al-?abar? Dan ?an??w? Al-Jauhar? Terhadap Ayat-Ayat Ba?ar Dalam Al-Qur’an. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah
Shohib, Muhammad, Lailatul rif'ah, & Lailatul Mas’udah. (2025). Hikmah Dzikir Dalam Perspektif Mafatih Al-Ghaib dan Tafsir Al-Misbah : (Tala’ah Interpretasi dengan Pendekatan Tafsir Interdisipliner). Ta’wiluna: Jurnal Ilmu Al-Qur’an, Tafsir Dan Pemikiran Islam , 6(2), 614–627. https://doi.org/10.58401/takwiluna.v6i2.2023
Smith, I. H., & Kouchaki, M. (2021). Ethical learning: The workplace as a moral laboratory for character development. Social Issues and Policy Review, 15(1), 277-322. https://doi.org/10.1111/sipr.12073
Yoder, K. J., & Decety, J. (2018). The neuroscience of morality and social decision-making. Psychology, Crime & Law, 24(3), 279-295. https://doi.org/10.1080/1068316X.2017.1414817
Yumnah, S., & Khakim, A. (2019). Konsep Dzikir Menurut Amin Syukur Dan Relevansinya Dengan Tujuan Pendidikan Islam. LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 13(1), 97–118. https://doi.org/10.35316/lisanalhal.v13i1.451
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anggie Pratiwi, Safitriana Bey, Indat Nashihin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.